Digitale transformatie

Welke vragen houden jou wakker?

  • Hoe blijf je als winkelformule de consument actief verleiden?
  • Welke retail ontwikkelingen zien we in het buitenland?
  • Hoe zetten we big data en artificial intelligence in binnen de Retail?

Hoe blijf je als winkelformule de consument actief verleiden?

V&D, Macintosh, Miss Etam; de ene na de andere retailreus valt om, terwijl nieuwe (online) spelers als Coolblue, Bol.com en Zalando terrein blijven winnen.

De consument zal zeker in jouw winkel blijven komen, maar alleen als je als winkelformule de consument actief blijft verleiden. Klanten komen slechts voor (een van de) drie beweegredenen naar een fysieke locatie, namelijk:
efficiency,
ervaring
of expertise.
Daar moet je formule duidelijk op zijn afgestemd. En als retailer moet je natuurlijk het juiste online aanbod en de bijbehorende service leveren.
In dit laatste zit de pijn bij de meeste retailers. Zij zagen zich niet alleen ingehaald door nieuwe spelers, maar ook door bestaande partijen die doortastender naar de toekomst kijken. Waar V&D zich bij haar oude koers hield, besloot de Bijenkorf bijvoorbeeld enkele jaren geleden al om haar dure vierkante meters winkeloppervlak te verkleinen en sterker in te zetten op online verkoop. Een keuze die negatieve gevolgen had voor het personeelsbestand – en dus allerminst populair was. Lees hier meer over de trends in de retail

Ligt jouw toekomst ook in de Cloud?

Security als basis voor een succesvolle organisatie

De wereld digitaliseert in een snel tempo. Het levert ons een hoop voordelen op. Toch brengen de technologische ontwikkelingen ook nadelen met zich mee. Cybercriminaliteit groeit sterk: ransomware en spyware zijn aan de orde van de dag. Het beschermen van jouw bedrijfskritische data is cruciaal. Wat nu?

Welke ontwikkelingen zien we in het buitenland?

In Zweden regelen kopers in de onbemande winkel alles zelf met een eenvoudige smartphone app: zich inschrijven als klant, de deur openen van de winkel, producten inscannen en betalen. Robert Ilijason’s winkel is een mooi voorbeeld van hoe de combinatie van strategie en technologie leidt tot digitale transformatie.

Winkelbegeleiding en camera’s

Maar technologie kan de retailsector op nog meer manieren veranderen. Zo maakt de combinatie van GeoFencing en mobiele applicaties het voor consumenten mogelijk om items op een digitaal boodschappenlijstje te plaatsen. Nader je de supermarkt, dan herinnert de smartphone je automatisch aan het lijstje. De applicatie begeleidt je vervolgens snel naar de gekozen producten.

Tijdens het winkelen kunnen camera’s shoppers volgen. Wanneer een klant langer dan drie minuten aan eenzelfde schap blijft staan, zal hij hoogstwaarschijnlijk twijfelen of met een vraag zitten. Het systeem kan dan automatisch een winkelmedewerker sturen om die shopper persoonlijk te adviseren.

Via camera’s kan ook de traffic in de winkel beter in kaart worden gebracht. Door deze traffic te analyseren en te correleren met de schappenplannen kun je als retailer de winkelinrichting optimaliseren voor cross- en upsell. En natuurlijk premium plaatsen op de rekken duurder verkopen aan je leveranciers.

Hoe zetten we big data en artificial intelligence in?

Ook big data zal een grote impact hebben. Via ‘sentiment analyse’, ‘wat is trending’ van Tweets en andere sociale media, weet je als winkeliers in near-realtime wat er (dichtbij je winkel) gebeurt en leeft. Stel je (in navolging van industry 4.0) winkels voor die zich dynamisch aan deze context aanpassen: veranderende informatie op ramen, schappenplannen die voortdurend worden geoptimaliseerd.

Big data zal met artificiële intelligentie (AI) worden gecombineerd om waardevolle consumentprofielen op te stellen. Want als een consument drie opeenvolgende weken luiers koopt, dan heeft hij/zij waarschijnlijk een baby. En dan weet je als winkelier dat je nog veel meer luiers nodig hebt. Dit geeft je de mogelijkheid specifieke promoties voor te stellen. Daarnaast kan je als de winkelier volumekortingen krijgen bij de fabrikant van luiers, omdat hij nu een zekere volume-afname kan garanderen. Artificiële intelligentie houdt ook rekening met de groei van die baby’s tot peuters, en weet wanneer ze weer andere spulletjes nodig hebben.

Revolutie in retail

Grote spelers richten hun pijlen nu ook meer en meer op retail. Zo introduceert Amazon dash buttons: een klikkertje zo groot als een usb-stick. Even op het knopje drukken en morgenvroeg wordt de koffie bij je thuis geleverd. Daarnaast komen er meerdere digitale brievenbussen op de markt, waar leveranciers met behulp van een pincode jouw bestelling kunnen achterlaten bij je thuis.

Nu al wordt je als retailer geconfronteerd met geïnformeerde klanten die met de smartphone in de hand en de vraag om nog concretere informatie de winkel binnenstappen. De backoffice systemen van de winkelier bevat hierdoor steeds meer extra informatie. Maar dan moeten jouw medewerkers in de winkel daar wel toegang toe hebben. Via een intranet, een mobile app, en ga zo maar door…

De revolutie in de retail komt eraan. En stilstaan is achteruit gaan.

Wil je meer weten over de trends en ontwikkelingen in de Retailmarkt en wat de impact is op uw ICT strategie? Neem contact op met Kasper van Duijn (+31 (0) 6 46 331 117)  of Sam Bhaggoe  (+31 (0) 6 55 132 449)  of vul het contactformulier in:

Over veiligenflexibelondernemen.nl

Veiligenflexibelondernemen.nl is een initiatief van Comsoft direct en Bechtle direct in Nederland. Comsoft en Bechtle vertalen ICT klantstrategieën door naar complete werkplekoplossingen. Zo kan jij bij ons terecht voor een breed scala aan software en hardware oplossingen en bieden wij op maat gemaakt persoonlijk advies, zodat jij flexibel, veilig en duurzaam kunt blijven ondernemen.

Neem contact met ons op

t. +31 (20) 206 53 90

e. info@comsoft.nl

De Corridor 5
3621 ZA Breukelen

Comsoft direct
Bechtle Comsoft direct