Security

Cyber-aanvallen: bijna iedere organisatie krijgt er vroeg of laat mee te maken. Op het moment dat jouw organisatie wordt aangevallen staat er veel op het spel. Niet alleen kan een aanval de organisatie flink op kosten jagen, ook de integriteit en reputatie worden aangetast. Vooral nu is de veiligheid van persoonlijke gegevens van belang door de nieuwe GDPR regelgeving.

Hoe ga jij bijvoorbeeld de persoonlijke data die is opgeslagen in je organisatie beveiligen? Ook jouw organisatie zal de gehele IT-infrastructuur aan moeten laten sluiten op de nieuwe regelgeving.

De ontwikkeling van cybercrime

De tijd dat je naar kantoor reed om achter je desktop te kruipen en zo’n acht uur later weer naar huis ging – en zakelijk dus voor privé verruilde – is voorbij. De invulling van ons werk is sterk veranderd en werkomgevingen zijn veel dynamischer geworden. Medewerkers verrichten hun taken op vaste computers aan een bureau, maar ook op een laptop, tablet of smartphone. En allang niet meer uitsluitend tussen 9.00 en 17.00 uur. Ze willen hun zakelijke e-mail kunnen checken op locatie en thuis verder aan een project kunnen werken.

De meeste mensen hebben intussen twee of meer devices om productief te kunnen zijn. Daarbij loopt zakelijk en privé steeds meer door elkaar heen. We zitten onder werktijd op Facebook, SnapChat, Instagram en WhatsApp en communiceren in privétijd met klanten en toeleveranciers.

GDPR

GDPR ook wel AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) genoemd gaat over de beveiliging van persoonlijke gegevens van Europese inwoners.

Elke organisatie moet vanaf mei 2018 kunnen aantonen welke persoonsgegevens worden gebruikt en hoe deze beveiligd worden. Dit is geregeld volgens het transparantiebeginsel wat inhoudt dat het voor elke betrokken individu duidelijk moet zijn welke gegevens er verzameld, gebruikt en verwerkt worden.

Als de GDPR-regelgeving van kracht is kan elke instelling aansprakelijk worden gesteld indien er persoonsgegevens op straat komen te liggen. Deze boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro.

Data reist mee met medewerkers

Die mobiliteit heeft ons dus meer flexibiliteit en snelheid opgeleverd. Medewerkers zijn productiever en werken efficiënter. Maar er schuilt ook een gevaar in: data blijft niet meer op één plek. Zakelijke informatie verdwijnt in apps. Bedrijfsgegevens verlaten de IT-omgeving van je bedrijf via apparaten, e-mail of tools zoals DropBox en WeTransfer. Weinig ondernemers zijn zich ervan bewust dat dit soort oplossingen of het gebruik van privé apparaten – zonder de juiste beveiliging – grote risico’s opleveren.

Elke organisatie heeft door de jaren heen veel informatie verzameld op een server. Projectgegevens, financiële informatie, procesinformatie: belangrijke informatie waarvan je niet wilt dat deze op straat komt te liggen door hacks of ransomware. Als ondernemer zou je jezelf dus de volgende vragen moeten stellen: Waar blijft mijn data? Wie is de eigenaar van de data die wordt verstuurd? Hoe gaan we hier veilig mee om? Wie mag er wel bij en wie niet?

Over veiligenflexibelondernemen.nl

Veiligenflexibelondernemen.nl is een initiatief van Comsoft direct en Bechtle direct in Nederland. Comsoft en Bechtle vertalen ICT klantstrategieën door naar complete werkplekoplossingen. Zo kunt u bij ons terecht voor een breed scala aan software en hardware oplossingen en bieden wij op maat gemaakt persoonlijk advies, zodat u flexibel, veilig en duurzaam kunt blijven ondernemen.

Neem contact met ons op

t. +31 (20) 206 53 90

e. info@comsoft.nl

De Corridor 5
3621 ZA Breukelen

Comsoft direct
Bechtle Comsoft direct